[ I need twelve inches or more ]


Kent u ze nog? Die grote zwarte schijven met aan elke kant één nummer? Er was een tijd (de tijd van beenwarmers, lolo-ballen en Snor) dat er van bijna iedere 7"-single ook een 12" verscheen. 12"-es hadden diepere groeven, vettere bassen, mooiere hoezen en vooral: langere nummers. Sommige nummers werden voor de 12"-versies gewoon van een extra coupletje of zouteloze solo voorzien, maar er waren ook 12"-es die het origineel in kwaliteit ver overstegen. Aan die laatste categorie geeft [ Maar wat is het? ] in samenwerking met DJ O'love ultiem respect in deze rubriek.

DJ O'love is overigens te huur! Voor allerlei diensten, maar toch voornamelijk voor het draaien van funky (deep-)house, US Garage, deep disco, funk en jazzfunk. Stuur hem eens geheel vrijblijvend en zonder aankoopverplichting een e-mail en maak een deal!




[ In de disco ]

Vergeet Lennaert Nijgh, Huub van der Lubbe en Frank 'Die jakhals, die hyena, waarvan ik dacht dat een vriend was' Boeijen! De beste Nederlandstalige songtekst aller tijden komt uit de koker van Jos Bloemkolk, zanger van de Rotterdamse formatie Noodweer. Op de zoveelste van de zoveelste van het jaar negentienhonderddrieëntachtig schreef hij:

Ik word haast gek
van al die geile tjiks
maar als ik bij ze sta
dan zeg ik niks


Ha! Dat is nog eens wat anders dan die weke shit van Han Kooreneef (wie?). Deze tekst dringt binnen twee regels door tot de kern van de zaak en beschrijft het leven zoals het is. En daar houden we van, hier bij [ Maar wat is het? ].

Zoals gebruikelijk bij de 12"-es die in deze rubriek worden behandeld, was er vrijwel niets over dit liedje of de band te vinden op het grote internet. Vandaar dat ik te rade ben gegaan bij het creatieve genie Bloemkolk zelve. Een interview dus. Gaan we!



Oxysept: 'Erhm... Hoe kwam je op het idee voor In de disco? Is de tekst autobiografisch?'

Jos Bloemkolk: 'Na vele avonden en nachten in discotheek Woolloomooloo in het Utrechtse stadje U. Ik zag jongens als Jan staan. En zelf was ik ook geen held. Maar toen had ik nog geen idee - alleen maar de wil om daar een liedje over te maken. De song begon pas van de grond te komen toen ik het centraal station van het Rotterdamse stadje R. uitstapte en mij tegelijk met de eeuwige wind het refrein aanwaaide: Odorex of Odorono in de disco / Durex of anders gono in de disco. Maar het werd pas het echte nummer door die dj, die in de oefenruimte zomaar uit mijn mond kwam.'

Oxysept: 'Ja, respect nog daarvoor. Is dat gesproken gedeelte allemaal improvisatie of had je die tekst al enigszins uitgeschreven?'

Jos Bloemkolk: 'De tekst van die maffe dj is helemaal improviserend tot stand gekomen, maar toen we de studio ingingen stond de tekst vast, op het geouwehoer aan het slot na. Dat is ter plekke geïmproviseerd en stond er in één keer goed op. Na de opname van het nummer zei de producer grijnzend: 'Heren, ik geloof dat dit een jetser is.'

Oxysept: 'Een jetser van een kneiter zelfs! En dat stukje in het midden, waarin het lijkt alsof de plaat overslaat, speelden jullie dat live ook zo?'

Jos Bloemkolk: 'Nee, alleen als ik live zong (de dj moest altijd live) en de rest op de band stond (tijdens tv-optredens in zulke onwaarschijnlijke programma's als Nederland Muziekland - omkleden naast Henk 'Vlam in de pijp' Wijngaard). Als we in discotheken speelden, kon ik doen wat ik wilde (met de microfoon de zaal in en mensen naar het podium sleuren), maar daar ging het alleen om de hit.'

Oxysept: 'Ja, daar was ik al bang voor. Was het publiek bij jullie optredens überhaupt geïnteresseerd in andere nummers dan In de disco?'

Jos Bloemkolk: 'Ja hoor, als we voor echte mensen speelden bleek dat die ook Rotterdam bijvoorbeeld konden waarderen, en zelfs De parachutist. Eén van de mooiste momenten uit die tijd was na afloop van een optreden in een Rotterdamse tent, toen een echte Rotterdamse gozer op me afkwam en zei: 'Joh, dat nummer, De parachutist, dat is mooi, man. Dat gaat over het leven!'

Oxysept: 'Vet zeg! En met zo'n 12" verdien je natuurlijk 12/7 keer zoveel als met een gewone 7"-single. Of wat ik eigenlijk bedoel: ben je gruwelijk rijk geworden van In de disco?'

Jos Bloemkolk: 'We deelden de royalties en de auteursrechten netjes door vier, want we waren met vier. Pas later, toen die clausule niet meer mocht van de Belastingdienst, kreeg ik de auteursrechten persoonlijk. En omdat In de disco meermalen op verzamel-cd's is verschenen, krijg ik elk jaar zo'n duizend piek van de BUMA/STEMRA. Dat is geinig.

Oxysept: 'Over geinig gesproken: heb je nog wat geinige trivia over In de disco te melden? Zoals: De producer was een broer van Alfred Lagarde, of: Tijdens de opnamesessies nieste ik per ongeluk twee mille aan coke van de synthesizer en ontstond er een bruut handgemeen?'

Jos Bloemkolk: 'De producer, Eric Boom, was gitarist in The Lords. Hij begon elke dag in de studio met een kort verblijf op het toilet, dat hij altijd annonceerde met de opmerking: 'Even een pijp oud eten uit m'n lijf drukken.'

Oxysept: 'Ga door! Maak me gek met die gruizige trivia van je!'

Jos Bloemkolk: 'Oké dan: we danken de hit eigenlijk aan Lex Harding. We hadden (heel integer, jawel) als eerste single Rotterdam bijvoorbeeld uitgebracht met op de b-kant In de disco. Dat was dom, zei Lex. Opnieuw opnemen maar dan op 12" en met een echte mechanische discodreun erachter. Aldus geschiedde. Veronica draaide hem grijs en Noodweer had een hit. Hoogste notering: 9 in de Tros-top-49, want we werden geboycot. Opgegeven reden: het gebruik van merknamen. Reden volgens mij: regels als Als alle mensen weggaan twee aan twee / dan help ik mezelf op de plee.'

Oxysept: 'Tot slot: wat denk je als je In de disco nu op de radio hoort (of misschien draai je het nummer zelf nog wel eens)?'

Jos Bloemkolk: 'Nee, ik draai het nummer zelf niet meer, maar als ik het hoor, ben ik a) blij dat het bestaat, want het heeft ons veel gebracht en b) ziek van dat deuntje, omdat een grap niet goed blijft en omdat het een molensteen is (zie ook het tv-programma Single Luck). Maar beter een molensteen dan helemaal geen steen. Overheersend gevoel: Leve In de disco!'

Oxysept: 'Hoera!'

In de disco - Noodweer

Enige weken na plaatsing van dit interview ontving ik van de drummer van Noodweer, Luc Everwijn, per e-mail een aanvullende verklaring wat betreft de boycot van In de Disco door de TROS:

'[...] Ik sta door overmatig drankgebruik, jarenlang rammen op een drumstel en andere liederlijke lusten niet bekend om mijn ferme geheugen, maar volgens mij draaide de TROS onze hit niet omdat Jos de zinsnede 'je kunt beter dood zijn dan Ferry Maat heten' had geuit. Kan het mishebben, maar dat hebben ze mij in ieder geval al die jaren voorgehouden.'



[ Maar wat is het? ] [ E-mail ]