[ I need twelve inches or more ]


Kent u ze nog? Die grote zwarte schijven met aan elke kant één nummer? Er was een tijd (de tijd van beenwarmers, lolo-ballen en Snor) dat er van bijna iedere 7"-single ook een 12" verscheen. 12"-es hadden diepere groeven, vettere bassen, mooiere hoezen en vooral: langere nummers. Sommige nummers werden voor de 12"-versies gewoon van een extra coupletje of zouteloze solo voorzien, maar er waren ook 12"-es die het origineel in kwaliteit ver overstegen. Aan die laatste categorie geeft [ Maar wat is het? ] in samenwerking met DJ O'love ultiem respect in deze rubriek.

DJ O'love is overigens te huur! Voor allerlei diensten, maar toch voornamelijk voor het draaien van funky (deep-)house, US Garage, deep disco, funk en jazzfunk. Stuur hem eens geheel vrijblijvend en zonder aankoopverplichting een e-mail en maak een deal!

Deze aflevering verscheen eerder in het tijdschrift RELOAD.




[ Just As Long As I Got You ]

Na achttien afleveringen van deze rubriek is het hoog tijd geworden om eens wat aandacht te besteden aan het ontstaan van de 12". Daarvoor moeten we ons verplaatsen naar disco-land, begin jaren zeventig. Op een woensdagavond kwam de legendarische mixer Tom Moulton op zijn eigen legendarische wijze de studio binnenrennen. Hij wilde snel wat testpersingen maken van een nummer waar hij mee bezig was (voor de volledigheid: dat nummer was I'll be holding on van Al Downing). De masterkoning die op dat moment aanwezig was, José Rodriguez, was echter net door zijn voorraad lege 7"-platen heen en zei dat dat niet mogelijk was.

'Man! José! Toon eens wat initiatief! Neem dan een ander formaat! Ik heb die dingen echt nodig!' riep een wanhopige Moulton uit.
'Verdomme!' antwoordde José, die altijd wat geïrriteerd raakte van het gedram van Moulton, 'dan knal ik het wel op die 10" hier!'
Zo gezegd, zo gedaan.

Toen beide heren het resultaat bekeken vonden ze het wel wat raar, zo'n grote schijf waar maar een klein stukje van werd benut.
'Kun je niet de hele plaat gebruiken?' vroeg Moulton.
Dat kon, maar om de groeven beter te kunnen verspreiden moest Rodriguez eerst even aan wat knoppen draaien, zodat hij de plaat uiteindelijk op +6 (technicustaal voor 'een stuk harder') opnam. Toen beide heren het resultaat hoorden, waren ze verbijsterd. Wat een geluid!
'Wat een hoog!' riep Moulton.
'Wat een laag!' riep Rodriguez.
Van pure vreugde sprongen ze hoog en laag.

Helaas lag er maar één 10"-schijf in de studio. Maar geen nood: voor de volgende nummers gebruikten ze gewoon vinyl van het bekende lp-formaat. De geboorte van de 12" was een feit.

Om Moulton te eren staat in deze aflevering van 12 inches or more een door hem gemixte 12" centraal: Just as long as I got you van Love Committee. Deze band was eind jaren zestig al actief onder de naam The Ethics, maar vanwege het vertrek van een bandlid en het adopteren van een nieuw disco-geluid besloot de groep van naam te veranderen. Als Love Committee maakte de formatie één album: Law & Order (1978), dat ook Just as long as I got you bevat.

Tot slot nog wat extragratis trivia: de belangrijkste vocalist van Love Committee, Ron Tyson, zat in zijn jeugd in een gospelkoor met een jongeman die later de grootvader van r&b-sterren K-Ci en Jo Jo zou worden.

Just as long as I got you - Love Committee



[ Maar wat is het? ] [ E-mail ]